فیزیوتراپی کمر و درمان کمر درد

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند، کمر درد است. ممکن است شما کمر درد خفیفی تجربه کنید که علت آن بلند کردن یک جسم سنگین یا نشستن و خوابیدن در وضعیت نامناسب است. البته ممکن کمر درد شما علت دیگری مانند بیرون زدگی دیسک کمر داشته باشد. البته کمر درد دلایل دیگری نیز میتواند داشته باشد و تنها به این دو علت خلاصه نمی‌شود. در این مطلب میخواهیم درباره فیزیوتراپی کمر به عنوان یک راهکار اثربخش برای درمان کمر درد صحبت کنیم. پس اگر با درد کمر مواجه هستید و یا دیسک کمر دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. همچنین برای مطرح کردن سوالات خود در این زمینه میتوانید با شماره تلفن 02188021345 در تماس باشید.

دیسک کمرفیزیوتراپی کمر در کلینیک توانبخشی و ارتوپدی توانا

اگر کمر درد را تجربه کرده باشید، میدانید که این درد ممکن است کم و خفیف یا شدید و ناگهانی باشد، به طوریکه حتی ایستادن و تعادل شما را مختل کند. همانطور که اشاره کردیم کمر درد میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. از بلند کردن اجسام سنگین به طور نگهانی و غیر اصولی از روی زمین گرفته تا سرماخوردگی عضلات کمر و یا کهولت سن، همگی میتوانند عوامل بروز کمر درد باشند. 

برای درمان کمر درد روش های مختلفی وجود دارد که اگر به  بهترین متخصص کمر درد و کلینیک فیزیوتراپی مراجعه نمایید، پزشک متخصص راه های درمان را بر اساس شرایط سنی و بدنی، پیش روی شما قرار میدهد. لازم به ذکر است که هرآنچه برای درمان نیاز دارید، در کلینیک توانبخشی توانا یا مطب دکتر اسماعیل نوری، موجود میباشد و شما میتوانید با مراجعه به کلینیک از بهترین و به روزترین تجهیزات بهره ببرید. تجهیزات موجود در این کلینیک عبارتند از:

فیزیوتراپی کمر

دستگاه تنس

تراکشن کمر

لیزر کم توان و پر توان

الکترود تراپی

سوزن خشک

همه موارد بالا به همراه تمرینات دستی برای بهبود مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات فیزیوتراپی دراین مرکز وجود دارد.

علت کمر درد چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که مهمترین و رایج ترین دلایل کمر درد چیست چه موقع کمر درد، خطرناک به حساب می آید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کمر درد دلایل مختلفی میتواند داشته باشد، از خستگی و احساس درد کمر به دلیل پیاده روی طولانی، یا کار سنگین مانند جا به جایی لوازم گرفته تا بد خوابیدن و بد نشستن و عدم توجه به اصول ارگونومی. البته دلایل کمر درد به همین موارد محدود نمیشود. بلکه اگر بخواهیم رایج ترین دلایل کمر درد را برای شما بشماریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

برداشتن اجسام سنگین از روی زمین به شکل غیر استاندارد و ناگهانی 

فعالیت های ورزشی ناگهانی و غیر اصولی

سقوط از ارتفاع

ضربه یا فشار بر اثر تصادفات جاده ای

ورزش های حرفه ای سنگین

خوابیدن؛ نشستن و ایستادن در وضعیت نامناسب

ایستادن یا خم شدن به مدت طولانی بدون وقفه

گرفتگی عضلان کمر

آرتروز کمر و ساییدگی مهره های ستون فقرات

بیرن زدگی دیسک کمر

شکستگی مهره های کمر

سرطات ستون فقرات

بارداری و کمر دردهای مربوط به ماه های آخر

ضعف عضلات کمر

مواردی که به آنها اشاره کردیم، مهمترین و البته شایع ترین دلایل درد کمر هستند. اگر به این بیماری ها مبتلا هستید، پیشنهاد میکنیم که پیگیر درمان کمر درد خود باشید، چراکه بهتر است قبل از ادامه دار شدن درد و بدتر شدن بیماری بهبود پیدا کند.

درمان کمر درد بر اساس علت کمر درد

درمان کمر درد روش های مختلفی دارد که بر اساس شرایط بیمار و شدت بیماری، مشخص میشود. در گام اول باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا وضعیت بیماری شما را به طور کامل بررسی کند و سپس فرایند درمانی شما را آغاز نماید.

به عنوان مثال پروسه درمان فردی که به تنگی کانال نخاعی مبتلا شده است با فردی که بیرون زدگی دیسک کمر دارد، تفاوت میکند. به همین دلیل در ابتدا باید آزمایشات لازم برای تشخیص نوع و شدت بیماری انجام شود، سپس فرایند درمان آغاز گردد. از این رو از خود درمانی بپرهیزید و سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایید. 

 

دزمان کمر دردانواع روش های فیزیوتراپی کمر

همانطور که گفته شد فیزیوتراپی کمر یک روش کارآمد برای بهبود مشکلات و درمان کمر درد است. در ادامه توضیحات انوع روش های فیزیوتراپی کمر را توضیح میدهیم و بیان میکنیم که هر روش برای چه نوع کمر دردی اثربخش است.

فیزیوتراپی کمر با لیزرفیزیوتراپی کمر، لیزر

برای انجام فیزیوتراپی کمر از دستگاه ها و تجهیزات مختلفی استفاده میشود. یکی از این تجهیزات، استفاده از لیزر یا همان لیزر درمانی است. روش لیزر برای درمان درد کمر به این صورت است که التهابات کمر را بهبود میدهد، بافت های آسیب دیده را ترمیم و درمان میکند وسرعت بهبود بیماری را افزایش میدهد. به این ترتیب درد بیمار را کم میکند. به طور کلی فیزیوتراپی با لیزر یک روش مطلوب برای درمان بیماران مبتلا به کمر درد است.

فیزیوتراپی کمر با برق و کاهش درد کمر

فیزیوتراپی با استفاده برق همانطور که از نامش پیداست از جریان الکتریکی برای کاهش درد بیمار استفاده میکند. از این روش هم برای بهبود درد و هم برای تقویت عضلات کمر استفاده میشود. این روش درمانی تقریباً برای همه بیماران قابل اجرا است و منع خاصی ندارد، مگر اینکه بیمار در یکی از دو حالت زیر باشد:

عمل جراحی خاصی انجام داده باشد و در دوره نقاهت بعد از بیمار باشد.

وجود جراحت یا زخمی در نزدیکی محلی که میخواهید در آن فیزیوتراپی با برق انجام دهید.

فیزیوتراپی کمر با دستگاه و درمان کمر درد

در حال حاضر به دلیل پیشرفت های علم پزشکی و به روز شدن تجهیزات پزشکی، بسیاری از دستگاه های درمانی وارد بازار شده اند که برای فیزیوتراپی کمر استفاده میشوند. این دستگاه ها عبارتند از:

  • دستگاه اولتراسوند
  • لیزر پر توان و کم توان
  • تراکشن
  • جریان برق

این دستگاه ها، دستگاه های مفیدی هستند که برای درمان کمر درد با فیزیوتراپی استفاده میشوند.

فیزیوتراپی کمر درد بعد از جراحی

اگر عمل جراحی انجام داده باشید، ممکن است زخم یا جای برش در کمر شما هنوز تازه باشد. به همین دلیل استفاده از یک سری از دستگاه ها امکان پذیر نیست. به طور کلی در این شرایط از دستگاه هایی استفاده میشود که با زخم مریض تداخل نداشته باشد و یا از نوع تمرینان ورزشی باشد. همچنین برای افرادی که عمل جراحی انجام داده اند، استفاده از تراکشن، مرسوم نیست.

 

فیزیوتراپی بعد جراحیتعداد جلسات فیزیوتراپی

تعداد جلسات فیزیوتراپی و مدت زمان هر جلسه و نیز تمرینات هر جلسه،کاملاً به نوع بیماری، سن، شرایط بدنی و شدت بیماری بستگی دارد. از این رو برای دانستن تعداد جلسات باید به پزشک مراجعه نمایید تا او به طور حدودی به شما تعداد جلسات مورد نیاز را مشخص نماید. به طور کلی میتواند گفت برای افرادی که عمل جراحی انجام داده اند،حداقل 20 جلسه فیزیوتراپی لازم است.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب درباره فیزیوتراپی کمر و روش های مختلف آن صحبت کردیم. اشاره کردیم که کمر دری میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که فیزیوتراپی یک راهکار اثر بخش، ایمن و بدون جراحی برای درمان انواع کمر درد است. امیدواریم مطالعه این مطلب برای آشنایی با روش های فیزیوتراپی کمر برای شما مفید بوده باشد. برای درمان کمر درد با فیزیوتراپی میتوانید با دکتر اسماعیل نوری در کلینیک توانبخشی و ارتوپدی توانا در تماس باشید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *