علت آرتروز کمر

در این مقاله شما را با علت آرتروز کمر و روش های درمانی آن آشنا می کنیم لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

آرتروز نوعی بیماری در ستون فقرات پایین کمر می باشد که این بیماری بسیار دردناک بوده و همواره انسان های زیادی از آن رنج می برند. این بیماری دردناک اکثر در آقایان و بانوان بالای 50 سال سن رخ می دهد؛ همچنین این بیماری بیشتر برای کسانی اتفاق می افتد که مدت زمان زیادی نشسته و یا کارهای سنگین انجام می دهند.

علائمی که ممکن است این بیماری داشته باشد شامل: کمر درد است که همواره درد آن هنگام صبح ها بیشتر است. لازم به ذکراست اگر این بیماری را دارید هرچه سریع تر درمان کنید زیرا با شدید تر شدن آن باعث ناتوانی می شود.

 

دیسک کمر

 

علت آرتروز کمر و عوامل خطر آن

آرتریت کمر معمولا در ستون فقرات و مهره های کمری که به هم متصل هستند وجود دارند، یکی از معروف ترین این بیماری آرتروز است. این بیماری در اثر پوسیدگی و پارگی زیاد به وجود می آید و شکل می گیرد. بنابر این علت که اندام و عضله های بدن دائم در حال حرکت هستند و برروی یکدیگر قرار می گیرند این اتفاق به وجود می آید و افراد زیادی دچار این بیماری می شوند زمانی که این بیماری رخ می دهد بهترین متخصص ستون فقرات در تهران به آن اسپوندیلوز فیزیوتراپی و یا تزریق گفته می شود.

اگر این بیماری درمان نشود ممکن است در اثر فشار زیاد برروی نخاع و عصب باعث بی حسی و ناتوانی در راه رفتن شود. عواملی وجود دارد که برای کمر و همچنین ستون فقرات درد و مشکلات ایجاد می کند اولین مورد شامل وزن است. داشتن وزن اضافه خود یکی از مشکلاتی است که می تواند بر ستون فقرات فشار زیادی وارد کند؛ زیرا با ورزش و حتی راه رفتن فشار زیادی بر ستون فقرات ایجاد می شود و بافت های نرم کمر از بین می روند. بهترین پیشنهاد برای کسان که دارای وزن زیادی هستند این است که وزن خود را کاهش دهند تا سلامت جسمانی آنها از بین نرود و عارضه هایی همچون کمر درد ایجاد نشود.

علت آرتروز کمر

برای کم کردن وزن خود می توانید هر چند وقت یکبار خود را وزن کنید تا اطلاع کافی از رژیم غذایی خود و وزن خود داشته باشید، برای کسانی که می خواهند از آرتروز جلوگیری کنند و وزن خود را کاهش دهند بهتر است از مربی های با تجربه و مشاورران کمک بگیرند. مورد دوم آسیب دیدگی ستون فقرات است. این مورد زمانی شکل می گیرد که آرتروز زود رس بوده و براثر تصادف ویا اتفاقی ناگهانی شکل می گیرد. همچنین کسی که ورزش های سنگین و یا اشیا سنگین بلند کرده است می تواند زمینه شکل گیری آرتروز زودرس در جسم خود شود.

هر شخصی ممکن است با بی احتیاطی سلامت جسمی خود را به خطر بیا اندازد پس باید مراقب سلامت جسمانی خود باشید. مورد سوم سن است؛ این بیماری معمولا در سن 45 سال به بعد علائم خود را نشان می دهد تشخیص درست و به موقع شما می تواند از رشد این بیماری جلوگیری کند. استفاده از یخ، داروهای مخصوص و البته زیر نظر متخصص ستون فقرات می تواند این بیماری را کاهش دهد. نکته اگر درمان نشدید حتما به یک متخصص کمر درد در تهران  مراجعه کنید.

مورد چهارم علائم موجود این بیماری است؛ خیلی از اوقات علائم این بیماری به دلیل سفتی عضلات حس نمی شود اما لازم است بدانید این بیماری معمولا در قسمت پایین کمر یا ستون فقرات ایجاد می شود. زمانی است که بیماری شدید شده و باعث تنگی نخاع می شود در این حالت علائم زیر رخ می دهد:

• بی حسی و سوزن سوزن شدن
• ضعف داشتن در دست و پا
• کمر درد شدید که باعث منع کارهای روزانه می شود.
• باعث از بین رفتن یا از کار افتادن روده ویا مثانه می شود.
• تیر کشیدن دست یا پا

درمان آرتریت کمر بدون جراحی

اگر متوجه بیماری خود شده اید می توانید با چند روش به درمان آرتروز و کاهش یافتن درد آن بپردازید:

1. استراحت کردن: زیرا استراحت کردن برای سلامت جسم وحتی روح لازم وضروری است ودر بهبود آن کمکی جدی دارد البته بدانید که راه رفتن زمانی مناسب است که در گرفتگی های کمر و کاهش آن تاثیر داشته باشد، همانطور که می دانید هر چیزی خارج از قاعده آن ضرر دارد. برای همین خوابیدن بیش از حد نه تنها بیماری شمارا کاهش نمی دهد بلکه باعث ورم و افتادگی بدن همچنین درد کمر می شود.

علت آرتروز کمر

2.به کار بردن یخ و گرما: گرما برای درد های عضلانی بسیار موثر و مفید است استفاده از گرما رگ های خون را به هم نزدیک کرده و اکسیژن را به کمر شما منتقل می کند همچنین باعث می شود گرفتگی عضلات رفع شود. لازم است بدانید استفاده از یخ همزمان با گرما برروی کاهش کمر درد و التهاب های آن تاثیر مستقیم دارد.

3. بهبود یافتن حالت بدن: دراین مورد اگر بدنی ضعیف و بی جان دارید باید بدانید که باعث فشار بر قسمت پایین کمر می شود، همچنین در هنگام تماشای تلویزیون ویا نشستن در ماشین اگر ضعیف نشسته باشید فشاری به سیستم بدنی شما وارد می شود. لازم به ذکر است که اگر به صورت خمیده و قوز کرده قدم بر می دارید این نوع راه رفتن خود را تغییر دهید زیرا عوارض این بیماری را به جلو می اندازد.

4.داروهای ضد التهاب: درست است که استفاده از داروهای ضد التهاب درد و همچنین این بیماری را تا حدی کاهش می دهد اما بعضی مواقع رعایت و استراحت درمانی مناسب می تواند التهاب های این بیماری را کاهش دهد وشما به راحتی می توانید هزینه کمتری صرف کنید روش های زیادی وجود دارد برای کاهش درد های آرتروز و مصرف نکردن دارو شما می توانید با دقت و رعایت بیشتر به درد های خود پایان دهید.

5.تزریق به مفصل فاست: تزریقاتی که بر مفصل فاست وارد می شود بی تاثیر نیست و درد های آرتروز را تا حدودی کاهش می دهد اما تاثیر آن موقت است و دائم نمی باشد ولی تا زمانی که این دارو اثر خود را از دست نداده است می توانید لذت ببرید. این تزریق ها یک بخشی از درمان مفصل فاست می باشد و انجام آن ضروری است و توصیه می شود کسانی که این عارضه همراه آن ها است حتما تزریق به مفصل فاست خود را انجام دهند.

6.فیزیوتراپی: انجام کمک درمانی فیزیوتراپی قابلیت کمک برای دردهای آرتروز را دارد. این روش با در نظر گرفتن ستون فقرات و ورزش های مناسب به درمان این عارضه می پردازد. فیزیوتراپی ورزش هایی را انجام می دهد که باعث کاهش درد مفاصل و تقویت و بهبود بیماری شما می شود. توصیه می شود اگر علائمی از آرتروز در خود مشاهده می کنید حتما سریعا برای روند درمان خود اقدام کنید زیرا لحظه ای غفلت باعث رشد بیشتر این عارضه می شود.

کلام آخر

همان طور که مطالعه کردید در این مقاله قصد داشتیم شما را با علت آرتروز کمر و روش های درمانی آن آشنا کنیم این بیماری از جمله بیماری های مهم است که در سلامت جسمی فرد تاثیر بسیاری دارد بنابراین توصیه می شود مراقبت از سلامت جسمانی خود را فراموش نکنید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *