دهیدراته شدن دیسک کمر

 دهیدراته شدن دیسک کمر یک بیماری رایج ستون فقرات محسوب می شود. از نظر آناتومیک، دیسک به عنوان ضربه گیر عمل می کند. دیسک کمر یک غضروف ژله ای مانند است که بین مهره های ستون فقرات قرار می گیرد. ماده ژله ای مانند درون دیسک ها باعث می شود که دیسک ها عملکرد طبیعی خود را داشته باشند. کم آبی بدن می تواند تاثیر بر کم آبی دیسک کمر بگذارد زیرا اگر بدن کم آب باشد، توانایی پر کردن آب دیسک های ستون فقرات را نخواهد داشت.

 با افزایش سن بخش زیادی از این ماده ژله ای تخریب می شود و انعطاف پذیری دیسک کم می شود و اصطلاحا دیسک کمر دهیدراته می شود. این عارضه باعث سفت شدن ستون فقرات فرد می گردد و همچنین باعث درد در ناحیه کمر می شود. لذا در ادامه علائم، نشانه ها و علت های دهیدراته شدن دیسک کمر را بررسی خواهیم کرد.

روش های پیشگیری از دهیدراته شدن دیسک کمر

همانطور که در بخش بالا اشاره کردیم، بیشتر افراد با افزایش سن دچار کم آبی دیسک کمر می شوند. اما برای اینکه بتوان روند این بیماری را کند کرد، راه های گوناگونی وجود دارد که باعث جلوگیری زود هنگام این بیماری می شود. یکی از موثرترین روش های پیشگیری از دهیدراته شدن دیسک، ورزش کردن است. ورزش به طور منظم باعث تقویت ستون فقرات می شود.

سعی کنید روز خود را با حرکات کششی آغاز کنید و روتین برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر اضافه وزن دارید و دیسک کمرتان دهیدراته شده است توصیه می شود سریعا وزن خود را پایین آورید زیرا که تناسب وزن بسیار مهم است. مصرف منظم مایعات در طول روز کمک شایانی به عدم دهیدراته شدن دیسک می کند.

هیدراته ماندن بدن می تواند به ستون فقرات کمک کند. افرادی که سیگار می کشند و دچار این بیماری شده اند هر چه زود تر باید سیگار را ترک کنند زیرا که سرعت تخریب دیسک را افزایش می دهد. به طور کلی افرادی که مسن هستند بهتر است که زیر نظر متخصص کمر درد در تهران ، ورزش را انجام دهند تا دیر تر دچار  دهیدراته شدن دیسک کمر شوند.

 

دیسک کمر

درمان دهیدراته شدن دیسک کمر چگونه است ؟

یکی از روش های درمان دهیدراته شدن دیسک کمر، فیزیوتراپی است که باعث تقویت دامنه حرکتی و انعطاف پذیری می گردد. دهیدراته شدن دیسک کمر ابتدا با درد همراه است. و برای کم شدن درد،  روش گرما و سرما درمانی پیشنهاد می شود. در این روش از کیسه آب گرم و کیسه آب سرد استفاده می شود ولی حواستان باشد هر دو را باهم استفاده نکنید.

معمولا پزشک برای کاهش درد، داروهای غیر استروئیدی را به شما تجویز می کند. اگر درد دیسک کمر غیر قابل تحمل باشد پزشک داروهای قوی تری را به بیمار خود تجویز می کند. عوارض ناشی از درمان نکردن دهیدراته شدن دیسک کمر موجب درد شدید کمر، پارگی دیسک، تورم، ساییدگی، شکل گیری تغییرات دجنراتیو و ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه است.

ممکن است با گذشت زمان به علت دهیدراته شدن دیسک فرد برآمدگی پیدا کند. که در این حالت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی روش های درمانی مناسب خود فرد را تجویز می کند. یکی دیگر از راه های درمان دهیدراته شدن دیسک کمر، استفاده از تخت دکامپرشن می باشد.

دهیدراته شدن دیسک کمر

بر روی تخت دکامپرشن فشار بدن از روی دیسک برداشته می شود. و بخش های مختلف ستون فقرات در جهت های مختلف کشیده می شوند تا دیسک آسیب دیده در حالت اولیه خود برگردد. در هنگامی که پزشک متخصص تشخیص دهد که دهیدراته شدن دیسک موجب فشار بر روی نخاع شود سریعا فرد باید آماده عمل جراحی شود تا فشار وارده از روی نخاع را بردارند.

نشانه ها و علت دهیدراته شدن دیسک کمر

احساس درد و سفت شدن ستون فقرات جزء نخستین نشانه های دهیدراته شدن دیسک کمر است. بی حسی در پاها و محدود شدن حرکات ستون فقرات و احساس ضعف در بخش های تحتانی از دیگر نشانه های بروز کم آبی یا دهیدراته شدن دیسک محسوب می شود.

دهیدراته شدن دیسک کمر

اگر فردی دچار بیماری دهیدراته شدن دیسک شده باشد، فعالیت هایی مثل بلند کردن اجسام، خم شدن و حرکات چرخشی بدن بسیار برای فرد دشوار می شود. عوامل ژنتیکی هم بر کم آبی دیسک کمر تاثیر می گذارد.

در هنگام نشستن و برخواستن نیز فرد بیمار دچار احساس درد می شود. علت هایی مانند: فشار مکرر به کمر، آسیب به ستون فقرات، کاهش وزن ناگهانی و بیماری هایی که باعث خشکی دیسک کمر می شوند را می توان اشاره کرد. رخداد هایی مانند آسیب های ورزشی، نشستن های طولانی، سقوط، تصادفات رانندگی و… نقش بسیار مهی در افزایش احتمال بروز دهیدراته شدن دیسک کمر دارد.

وارد کردن فشار های پی در پی بر ستون فقرات نیز یکی دیگر از دلایل کم آب شدن دیسک کمر می باشد. پس نشانه های دهیدراته شدن دیسک کمر را جدی بگیرید و در صورت بروز این بیماری حتما به بهترین متخصص ستون فقرات در تهران مراجعه کنید و برای درمان اقدام نمایید.

دهیدراته شدن دیسک کمر

راه های تشخیص دهیدراته شدن دیسک کمر

اولین قدم برای تشخیص دهیدراته شدن دیسک این است که از بیمار سوال شود که نشانه های دردش چیست و زمان و محل بروز درد بررسی شود. سپس ناحیه ای که دچار درد شده است توسط جراح ‌دیسک ‌کمر‌ در تهران  معاینه شده و با انجام برخی حرکات، پزشک دیسک هایی که تحت فشار هستند را بررسی می کند. یکی از راه های تشخیص ساده دهیدراته شدن دیسک  رادیوگرافی است که انجام آزمایش هایی می توان کم آبی دیسک را تشخیص داد.

که معمولا اگر درمان اولیه جواب نداد از رادیوگرافی استفاده می کنند که در این روش احتمال خطا نیز وجود دارد. و اما MRI (ام آر آی) از دقیق ترین شیوه عکس برداری از ستون فقرات است که بدون هرگونه خطاست. در سی تی اسکن یا ام آر آی مشاهده تمام ستون فقرات، دیسک های دژنره و تومور های داخلی نخاع قابل شناسایی می باشند. یکی دیگر از روش های تشخیص دهیدراته شدن دیسک کمر، معاینه عصبی است.

سخن آخر

همانطور در این مقاله گفتیم، با افزایش سن بیماری هایی از جمله کم آبی دیسک کمر به وجود می آید. بهتر است که در سنین جوانی با انجام فعالیت های ورزشی منظم از آن پیشگیری کنید. علائم و نشانه های ذکر شده را جدی بگیرید و در زمان بروز دهیدراته شدن دیسک کمر، طول درمان خود را طبق تشخیص پزشک به خوبی بگذرانید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *