سندروم درد میوفاسیال

یکی از دلایل بسیار رایج مراجعه به پزشک در میان افراد مختلف، انواع دردهای و مشکلات عضلانی است. افراد ممکن است بنا به دلایل مختلفی چون ضربه، فشار بیش از حد و استفاده مکرر از عضلات خود به این بیماری‌ها دچار گردند. در این بین یکی از انواع بیماری‌های عضلانی سندروم درد میوفاسیال یا نقاط ماشه‌ای است که نوعی درد مزمن بوده و افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه در طولانی مدت ایجاد شده و می‌تواند مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد.

اگر شما هم در قسمت‌های مختلف عضلات خود احساس درد و ناراحتی می‌کنید، ممکن است به این عارضه دچار شده باشید. برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک ضرورت دارد اما اگر می‌خواهید با این بیماری و علائم آن آشنا شوید، حتما مقاله ما را مطالعه نمایید. به علاوه در اینجا به درمان قطعی سندروم درد میوفاسیال یا نقاط ماشه‌ای نیز پرداخته ایم پس تا انتها با ما همراه باشید.

سندروم درد میوفاسیال چیست؟

سندروم درد میوفاسیال یا نقاط ماشه‌ای نوعی درد مزمن عضلانی است که در اثر استفاده بیش از حد از عضلات، ورود ضربه و یا فشارهای مکرر به آن‌ها به وجود می‌آید. نام این بیماری از دو عبارت «میو» و «فاسیال» تشکیل شده است که در این بین میو به معنای عضله است و فاسیال به فاسیا اشاره دارد. فاسیا نوعی بافت نرم است که عضلات را پوشش داده و از آن‌ها محافظت می‌کند.

سندروم درد میوفاسیال

در سندروم درد میوفاسیال، فاسیا دچار درد و التهاب می‌شود و در نتیجه فرد هنگام استفاده از عضلات خود با مشکل و ناراحتی مواجه می‌گردد. این درد ممکن است در طولانی مدت به دیگر قسمت‌های بدن نیز گسترش پیدا کند و به همین ترتیب پیشرفت می‌نماید. این عارضه بسیار شایع است و افراد بسیاری را به خود درگیر می‌کند. به همین علت اگر در قسمت‌های مختلف بدن خود با درد و ناراحتی مواجه هستید، بهتر است با یک پزشک خوب و کاربلد صحبت نمایید.

علت سندروم درد میوفاسیال چیست؟

این سندروم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از آنجایی که عضلات بدن ممکن است در اثر عوامل مختلف تحت فشار و یا در معرض آسیب قرار بگیرند، این بیماری در افراد بسیاری بروز می‌یابد. معمولا زنان بیشتر از مردان به سندروم درد میوفاسیال مبتلا می‌شوند و احتمال بروز آن در سنین میانسالی و کهنسالی بیش‌تر است.

شایع‌ترین علت سندرم درد میوفاسیال ورود ضربه به عضلات است. در این صورت فرد در مدت زمان کوتاه به درد و التهاب بسیاری دچار خواهد شد. به علاوه گاهی حین عمل‌های جراحی به عضلات بدن آسیب می‌رسد که این امر نیز می‌تواند به بیماری فوق منجر گردد. به علاوه نقص‌های ژنتیکی یا مشکلات عصبی مانند استرس، ناراحتی و فشار ذهنی نیز در این بین بسیار موثر هستند.

تمام عوامل ذکر شده ممکن است در بخش‌هایی از فاسیا به ایجاد مناطقی تحت عنوان نقاط ماشه‌ای منتهی گردند که اغلب مواقع، دردها و التهاب‌های شدید در این نواحی ایجاد شده و سپس به بخش‌های دیگر بدن منتقل می‌گردند.

علائم سندروم درد میوفاسیال

اولین علامتی که در صورت ابتلا به سندروم میوفاسیال خود را نشان می‌دهد درد است. برخی از مبتلایان درد شدید و برخی دیگر دردهای خفیف و قابل تحمل را تجربه می‌کنند. ممکن است در بدو امر این حالت را ناشی از خستگی یا دیگر اختلالات عضلانی قلمداد نمایید، اما کم کم و با تداوم درد به بروز این بیماری پی می‌برید.

سندروم درد میوفاسیال

از دیگر علائم سندروم میوفاسیال می‌توان به گرفتگی عضلات اشاره کرد. در اینجا فرد در ناحیه مورد نظر احساس سفتی و خشکی شدیدی را تجربه خواهد کرد. به نحوی که تکان دادن این ناحیه برای او دشوار و گاه دردناک خواهد بود. در نتیجه با انجام حرکات مختلف درد نیز به شدت افزایش خواهد یافت.

این بیماری علاوه بر علائم جسمانی، علائم روانی نیز دارد. افراد مبتلا به سندروم نقاط ماشه‌ای معمولا از افسردگی رنج می‌برند و شرایط روحی نامناسبی را تجربه می‌کنند. همچنین این افراد معمولا با افت انرژی، خستگی بیش از حد و خواب نامنظم رو به رو می‌شوند. اگر همه یا بخشی از علائم ذکر شده را دارا هستید، بهتر است برای رفع مشکل به پزشک مراجعه نمایید.

درمان سندروم درد میوفاسیال یا نقاط ماشه‌ای

درمان‌های این اختلال بسیار متنوع هستند. از دارو درمانی گرفته تا فیزیوتراپی و حتی جراحی. معمولا در مراحل اولیه استفاده از انواع داروهای ضدالتهاب و همچنین مسکن به افراد توصیه می‌شود. اما برای ریشه‌کن نمودن بیماری باید به فیزیوتراپی و ورزش درمانی بپردازید و حرکات اصولی و اصلاح کننده را به طور مداوم انجام بدهید.

همچنین استفاده از روش‌های جدیدی چون الکترودرمانی، شوک درمانی و لیزردرمانی نیز برای درمان سندروم میوفاسیال پیشنهاد می‌شود که افراد متعددی با انجام آن‌ها نتیجه گرفته و توانستند مشکل خود را برطرف نمایند. همچنین روش‌های سنتی مانند طب سوزنی نیز در این مورد تأیید شده هستند و برای برطرف کردن این عارضه بسیار موثر می‌باشند.

اگر راهکارهای فوق نتیجه خوبی به همراه نداشتند، آنگاه جراحی تنها گزینه ممکن خواهد بود. پزشک با تشخیص صحیح نقاط ماشه‌ای و شناسایی آن‌ها عمل جراحی را انجام داده و مشکل را برای همیشه برطرف خواهد کرد. اغلب افراد مبتلا به این بیماری در مراحل ابتدایی و به کمک روش‌های ساده‌تر درمان می‌شوند و جراحی روش کمتر توصیه شده‌ای به حساب می‌آِد.

نتیجه‌گیری

سندروم درد میوفاسیال یا نقاط ماشه‌ای، نوعی بیماری مزمن عضلانی است که طی آن فاسیا، بافت نرم اطراف عضلات متلهب شده و دردهای بسیاری را برای فرد ایجاد می‌کند. فرد مبتلا به این سندروم در نقاطی موسوم به نقاط ماشه‌ای احساس سفتی و گرفتگی خواهد کرد و قادر نخواهد بود به سادگی و بدون احساس درد این مناطق را حرکت دهد. برخی علت این بیماری را ضربه فیزیکی می‌دانند و برخی دیگر آسیب‌های ناشی از عمل جراحی، عادت‌های غلط و…

در هر صورت درمان سندروم میوفاسیال از طریق روش‌ها مختلفی چون دارودرمانی، تجویز انواع داروهای ضدالتهاب و ضددرد به علاوه فیزیوتراپی و ورزش درمانی انجام می‌شود و در طولانی مدت نتیجه مطلب را در پی خواهد داشت. به علاوه شیوه‌های مختلفی چون لیزر درمانی، الکتروتراپی و… نیز می‌توانند بسیار موثر واقع شوند. در صورت نتیجه ندادن این شیوه‌های متنوع و مختلف، می‌توان روش جراحی را نیز پیشنهاد نمود.

8 نظر