طب سوزنی چیست و چگونه انجام می شود؟

طب سوزنی

امروز قرار است که به طور مفصل درباره طب سوزنی با یک دیگر صحبت کنیم چنان چه مایل هستید بدانید طب سوزنی چیست و چگونه انجام می شود ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید. لازم به ذکر است که طب سوزنی یکی از روش های درمان سنتی است.در این درمان سوزن های باریک و جامدی وارد نقاط مختلفی از بدن می شود تا بیمار سلامت خود را به دست آورد. نکته ای که این درمان را با دیگر درمان ها متمایز می دارد این است که این روش برای انواع بیماری ها کاربرد دارد. باید خدمتتان عرض کنیم که در غرب طب سوزنی را با نام سوزن خشک می شناسند.این نوع درمان در فیزیوتراپی از تعدادی سوزن استفاده می کند تا یک تحریک مکانیکی ایجاد کند.طب سوزنی بصورت تخصصی در کلینیک دکتر نوری برای درمان انواع بیماری ها  انجام می گیرد.

آیا طب سوزنی واقعا مفید است  ؟

برخی افراد که سوزن های طبِ سوزنی را می بینند از انجام آن وحشت می کنند ؛ سوال این جا است آیا این طبِ سوزنی درد ناک است؟ افرادی که از طب سوزنی می ترسند مسلما نمی دانند که طب سوزنی چیست و چگونه انجام می شود؟ باید خدمتتان عرض کنیم که طبِ سوزنی اصلا دردناک نیست و قرن ها است که افراد از آن استفاده می کنند. افراد زیادی بر روی تاثیر و معجزه ی طبِ سوزنی قسم می خورند زیرا با کمک آن  توانسته اند به زندگی عادی خود بازگردند؛در اصل باید اضافه کنیم که در طب سوزنی نقاط مختلفی از پوست را با کمک سوزن تحریک می کنند تا بیماری های مختلف درمان شوند. هر کدام از سوزن ها یک جراحت کوچکی روی پوست  ایجاد می کند و این تحریک پوستی موجب بهتر کردن گردش خون در آن نقطه می شود تا درد فرد تسکین پیدا کند. طب سوزنی برای مشکلات زیر معجزه می کند.

• استرس و اضطراب
  • آلرژی
  • درد های مزمن
  • سندرم های قبل از قاعدگی و گرفتگی های آن
  • میگرن
  • سکته

علاوه براین موارد ذکر شده طب سوزنی می تواند برای آکنه، بی خوابی، دیابت،  اعتیاد به الکل ، ناباروری،  اسکیزوفرنی و غیره نیز اثر بخش باشد.

برخی از رایج ترین کاربردهای بالینی طب سوزنی

از سال 1979 میلادی ، سازمان بهداشت جهانی (W.H.O .) به دنبال تجربیات موفق به کار گیری طب سوزنی در تکمیل درمانهای پزشکی در کشورهای اروپایی و آمریکا ، لیستی  از بیماریهای قابل مدیریت توسط طب سوزنی را ارائه نموده است. امروزه ، پزشکان با استفاده از این طب ، به روند درمان غیر دارویی و بهبود کیفیت زندگی درمبتلایان به بیماریهای بسیار رایج کمک بسیاری می کنند مثالهایی از این بیماریها عبارتند از : از کمر درد ، زانو درد ، سردرد ( از جمله میگرن) ، بیماریهای گوارشی نظیر التهاب مزمن معده و نشانگان روده تحریک پذیر ، بیماریهای تنفسی مانند آسم ، اختلالات خلقی نظیر اضطراب و افسردگی خفیف تا متوسط ، اختلالات عملکردی ارگانها ناشی از استرس ( اختلالات روان تنی یا سایکو سوماتیک) ، خستگی مزمن ، تهوع ناشی از شیمی درمانی ، اختلالات دوره ماهیانه ، اضافه وزن و ضعف متابولیسم (سوخت وساز) .

مبنای نظری و علمی طب سوزنی

بیماری ناشی از انسداد جریان طبیعی انرژی حیاتی در ارگانها و مسیرهای انتقال این جریان می باشد و طب سوزنی با تحریک مهمترین و تاثیر گذار ترین نقاط در مسیرهای دچار اختلال نظیر کمبود فعالیت یا تجمع استرس ، موجب تقویت کارکردهای طبیعی بدن و رفع انسداد یا تجمع غیر عادی تنش در ذهن و بدن می گردد.تحقیقات پزشکی متعدد مکانیسمهای مختلفی را برای نحوه تاثیر گذاری طب سوزنی بر سلامت انسان توضیح داده اند.برخی از این مکانیسمها عبارتند از تنظیم فعالیت شیمیایی مغز ( نوروهورمونها و نوروترنسمیترها) ، ترشح اوپیوئید های طبیعی بدن نظیر اندورفین در مغز و نخاع ، تسهیل بازپخش سیگنالهای الکترومغناطیسی در بافتها و تقویت فعالیت سیستم ایمنی .

اخیرا مروری بر 22 مطاله بالینی با موضوع تاثیر طب سوزنی در درمان کمر درد که یکی از شایعترین دلایل مراجعه به پزشکان می باشد،نشان داده است که این طب در کاهش شدت کمر درد و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به این عارضه ، بسیار موثر است.توصیه انجمن درد آمریکا به پزشکان از سال 2007 تا کنون در بیمارانی که درمانهای روتین پزشکی برای کمردرد آنها رضایت بخش نبوده ، استفاده از طب سوزنی است . چنین تجربیاتی موجب شده که پزشکان و بیماران در بسیاری از کشورها از جمله ایران به طب سوزنی روی بیاورند . از جمله ، انجمن علمی طب سوزنی ایران از سال 1387 توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به رسمیت شناخته شده است و همین امر نقش بسیار مهمی در زمینه معرفی علمی و صحیح طب سوزنی در کشورمان داشته است .

روند یک جلسه تشخیصی طب سوزنی

ابتدا پزشک طبِ سوزنی ، فرصت کافی در اختیار بیمار می گذارد تا شرح حال بیماری خود را بازگو نماید . سپس نوبت به معاینه زبان و نبض می رسد . بر مبنای سه رکن اشاره شده ، پزشک قادر خواهد بود الگوی به وجود آورنده بیماری را تشخیص دهد و بر این اساس ، طرح درمان را پایه ریزی و نقاط مورد نیاز طب سوزنی برای فرد مراجعه کننده را از بین بالغ بر سیصد و شصت نقطه استاندارد ، انتخاب کند . طی دو دهه گذشته ، دستگاههای پیشرفته تشخیصی با ماهیت الکترونیکی برای دقیقتر نمودن تشخیص پزشک نیز در اختیار بسیاری از پزشکان قرار گرفته تا مسیر تشخیص و درمان در طب سوزنی مطمئن تر باشد .

روند یک جلسه درمانی طب سوزنی

در مرحله درمان،نقاط انتخاب شده طی یک یا چند دوره درمانی، پس از استریل نمودن پوست با الکل،توسط سوزنهای بسیار باریک استریل و یک بار مصرف از جنس استیل منعطف تحریک می گردد. نحوه ورود سوزن به بافت زیر پوست بستگی به محل آناتومیک نقطه دارد و ممکن است به صورت عمودی یا مایل باشد. عمق نفوذ سوزنها هم غالبا حداکثر 5 میلیمتر است تا ضمن دستیابی به بیشترین تاثیر بالینی ، آسیبی به بافتهای زیرین وارد نشود . لازم به ذکر است که پاکسازی پوست ، یک بار مصرف بودن و استریل بودن سوزنها ، نگرانی پزشک و بیمار را از انتقال بیماریهایی نظیر هپاتیت یا ایدز از یک بیمار به بیمار دیگر ، به طور کامل برطرف می نماید . نگرانی از دردناک بودن سوزنها هم غالبا در شروع جلسه از بین می رود .

نحوه تحریک نقاط طب سوزنی

تحریک نقاط بسته به تشخیص پزشک معالج ممکن است با وارد نمودن جریان الکتریکی به سوزنها انجام شود . امروزه در بسیاری موارد نیز به جای سوزن از تحریک موثر نقاط با لیزر کم توان ، میدانهای مغناطیسی ضرباندار و پالسهای نوری استفاده می شود که وابستگی پزشک به استفاده از سوزنهای سنتی را تا حدودی کاهش می دهد . این روشهای جدید تر برای کودکان و همچنین افرادی که در جلسات نخست با نگرانی ذهنی در مورد دردناک بودن سوزن روبرو هستند ، روند پذیرش درمان را تسهیل می کند .

ماهیت تجربه طب سوزنی

طبِ سوزنی روشی بدون درد و بسیار آرامش بخش است و ضمن استرس زدایی از سیستم ذهنی و جسمی افراد ، منجر به هماهنگی بیشتر در کارکرد ارگانهای بدن می گردد . به همین دلیل ، طب سوزنی برای عمده مراجعین ، با تجربه رفع خستگی ، بهبود خواب ، افزایش نیروی حیاتی و احساس سبکی همراه است .

طب سوزنی برای درمان چه بیماری هایی مفید است  ؟

در بخش قبل به تعدادی از فواید این روش سنتی برای بیماری های قبلی اشاره کردیم . در این بخش نیز بحث قبلی را تکمیل می کنیم.  اگر از بیماری هایی هم چون تاندوپاتی، روماتیسم مفصلی،  نوروپاتی محیطی،  درد های ناشی از سرطان ، ناباروری و غیره رنج می برید حتما طب سوزنی را امتحان کنید.  لازم به ذکر است که در طب سوزنی فرد دراز می کشد و یا این که می نشیند و فرد متخصص سوزن های یک بار مصرف را در نقاط مورد نظر فرو می کند . ممکن است در هنگام فرو کردن سوزن کمی احساس گزگز کنید اما این احساس گذرا است و کمی بعد رفع می شود . مدت زمان ماندن این سوزن معمولا بین ۲۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه است و مدت زمان ماندن این سوزن ها در هر فردی متفاوت است. افراد زیادی از ما سوال می پرسند مدت زمان تاثیر طبِ سوزنی چه قدر است . شایان به ذکر است که شدت بیماری هر فردی با دیگری متفاوت است و قطعا  میزان تاثیر آن نیز در افراد مختلف نیز متفاوت است و ممکن است فردی بعد از انجام تمام مراحل طب سوزنی دیگر مشکلی نداشته باشد اما فرد دیگری بعد از چند ماه باز با مشکل مواجه شود.  علاوه بر این ها باید اضافه کنیم که تعداد جلسات هر فرد به شدت بیماری فرد بستگی دارد و ممکن است ۸ تا ۱۲ نیز طول بکشد.

آیا طب سوزنی برای دیسک گردن مفید است  ؟

ستون فقرات از استخوان های زیاد، عضلات، تاندون ، مهره ها تشکیل شده است که آسیب به هر کدام از موارد می تواند درد های زیادی را به همراه داشته باشد. دیسک گردن نیز از عوارض آسیب به ستون فقرات است. نکته ای باید در این بخش خدمتتان عرض کنیم این است که اگر طب سوزنی به وسیله ی فردی آماتور و غیر پزشک انجام شود خطرناک است و ممکن است منجر به پارگی ریه شود.اگر بعد از انجام طبی سوزنی احساس درد در سینه داشتید حتما باید به بیمارستان مراجعه  کنید.

طب سوزنی

آیا طب سوزنی برای دیسک کمر خوب است ؟

متاسفانه دیسک کمر می تواند زندگی عادی فرد را مختل کند به همین خاطر افرادی که به این مشکل دچار می شوند به هر روش درمانی روی می آورند که طبِ سوزنی نیز یکی از این روش ها است. لازم است بدانید که درد دیسک کمر با کمک طب سوزنی مقدار تحلیل عضلات اسکلتی را کم می کند و این گونه می توان به درمان دیسک کمر امیدوار شد . اگر مایل هستید به نتیجه ی دلخواه برسید باید ۱۰ تا ۲۰ جلسه به طور منظم جلسات طب سوزنی خود را ادامه دهید .

طب سوزنی برای چه سنی مناسب است؟

باید به این نکته اشاره کنیم که اگر پزشک این روش را برای شما تجویز کند شما نی توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید .  معمولا این روش سنتی محدودیتی ندارد و حتی نوزادان ۳ هفته ای نیز می توانند تحت درمان بمانند. اما خب ممکن است کودکان ابتدا از سوزن بترسند اما مطمئنا با یک بار انجام دادن متوجه می شوند که این سوزن های نازک اصلا دردناک نیستند . مسئله ای که در این جا وجود  دارد  این است که طبِ سوزنی در کودکان خیلی موثر تر از بزرگسالان است .

بهترین طب سوزنی در تهران

اگر به دنبال  بهترین نتیجه از طبِ سوزنی هستید باید به دنبال بهترین دکتر طب سوزنی در تهران باشید ؛ همان گونه که در بخش های قبل اشاره کردیم انجام این کار توسط افراد غیر متخصص خطرات زیادی را در پی دارد پس شما باید با دقت و وسواس زیاد به دنبال پزشک متخصص باشید تا بتواند  به خوبی از پس این کار بر بیاید و شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه ی دلخواه برساند .

در کلینیک دکتر نوری طب سوزنی بصورت تخصصی برای درمان انواع بیماری ها ازجمله درد و اسپاسم  گردن ، درد شانه ، کمردرد و دیسک کمر ، درد زانو و آرتروز زانو انجام می شود.