درمان دیسک کمر با ورزش در آب

یکی از روش‌های درمانی که برای درمان و بهبود بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود، آب درمانی است. این روش هم به تنهایی و هم به عنوان یک روش درمانی مکمل می‌تواند اثرات مثبتی روی بیماری شما داشته باشد. درمان دیسک کمر با ورزش در آب، یکی از راهکارهایی است که توسط پزشکان به بیماران پیشنهاد می‌شود. به این صورت که آب درمانی به همراه فیزیوتراپی می‌تواند یک روش درمانی ترکیبی برای بهبود بیمارانی که دچار فتق دیسک یا پارگی دیسک کمر شده اند، باشد. البته اگر کمر درد شدید دارید، توصیه میشود در ابتدا به متخصص کمر درد در تهران مراجعه نمایید تا علت دقیق کمر درد شما مشخص شود.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع ورزش‌های آبی یا حرکات آب درمانی برای بهبود دیسک کمر آشنا کنیم. پس اگر با مشکل دیسک کمر مواجه هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید و اگر می‌خواهید برای درمان بیماری خود به بهترین دکتر دیسک کمر در تهران مراجعه کنید، می‌توانید با شماره 02188021345 تماس بگیرید و وقت معاینه دریافت نمایید.

خواص و مزایای آب درمانی چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که آب درمانی چه برتری های نسبت به درمان در خشکی دارد؟ به عبارت دیگر پیاده روی در آب بهتر از پیاده روی در خشکی است و چرا؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آب همانطور که خاصیت حیات بخشی دارد، خاصیت شفا بخشی نیز دارد. میپرسید چطور؟ باید بگوییم آب ویژگی هایی منحصر به فردی دارد که موجب شفا بخشی آن شده است از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت شناوری

حتماً برای شما هم پیش آمده است که وقتی در آب راه میروید، میدوید یا حرکت می‌کنید، وزن شما کاهش پیدا میکند. چراکه جاذبه زمین به شما کم میشود و راحت تر از خشکی میتوانید راه بروید.
زمانی که آب دور کمر شما را فرامیگیرد، فشاری که به عضلات و مفصل شما وارد می‌شود؛ کاهش پیدا میکند و مسافتی که می‌توانید در آب راه بروید بیشتر از خشکی است.

چگالی و غلظت

چگالی و غلظت آب، چندین برابر هوا است، بنابراین یک ساعت ورزش در آب، میتواند عضلات شما بیشتر از یک ساعت پیاده روی یا ورزش در خشکی، تقویت کند.
به علت خاصیت هیدروایستاتیک آب، فشار بیشتری به قفسه سینه و رگ ها وارد می‌شود، از رو ورزش های آبی می‌تواند گرفتگی های عضلانی را برطرف نماید.

فشار آب

در استخرهایی که آب با فشار وارد میشود، حرکت بر خلاف جهت آب، باعث تقویت عضلات شکم و بالاتنه میشود و چربی شکم را کاهش میدهد، در نتیجه قوز کمر از بین می‌رود.

سرعت راه رفتن در آب

جالب است بدانید راه رفتن در آب، به دلیل شناوری و بی وزنی، سرعت انسان را سه کیلومتر بیشتر از خشکی می‌کند. به عنوان مثال اگر در خشکی 6 کیلومتر در ساعت راه بروید، این سرعت در آب 9 کیلومتر بر ساعت است.

کالری سوزی در آب

همچنین راه رفتن در آب مانند راه رفتن در سطح شیب دار یا همان سربالایی در خشکی است، به عبارت دیگر راه رفتن در آب مانند این است که دستگاه تردمیل را 10 درجه شیب دار کرده باشید. از نظر مصرف کالری هم، هنگام دویدن ملایم، یک فرد رد خشکی حدود 8 کالری در دقیقه انرژی مصرف می‌کند، این در حالی است که همان فرد با دویدن در آب، حدود 11 کالری می‌سوزاند.

انواع روش‌های آب درمانی

آب درمانی برای درمان مشکلاتی مانند دیسک کمر، آرتروز زانو و دردهای مفصلی استفاده میشود. برای اینکار دو حالت وجود دارد، اول اینکه کل بدن در آب قرار بگیرد و حالت دوم این است که یک عضو یا بخشی هایی از آن داخل آب باشد. حالت اول را هیدروتراپی عمومی و حالت دوم را هیدروتراپی موضعی می‌نامند. برای درمان دیسک کمر، لازم است کل بدن در آب قرار بگیرد.

موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که افرادی که دارای بیماری های خاص مانند نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، بی اختیاری ادراری و عفونت هستند، باید از آب درمانی بپرهیزند. چراکه برخی از استخرها، آب را با فشار زیاد به پمپاژ میکند و این برای افرادی که بیماری های ذکر شده را دارند، مضر است.

تمرینات آب درمانی برای درمان دیسک کمر با ورزش در آب

همانطور که اشاره کردیم، برخی پزشکان روش آب درمانی را برای بهبود و درمان دیسک کمر به بیماران پیشنهاد می‌دهند. این تمرینات باید حتماً با دستور پزشک باشد وگرنه می‌تواند شدت بیماری شما را بیشتر کند. در ادامه رایج‌ترین تمریناتی که به عنوان تمرینات مناسب برای درمان دیسک کمر با ورزش در آب شناخته می‌شوند را به شما معرفی‌ می‌کنیم:

تمرین بالا آوردن پا در آب‌

یکی از تمریناتی که به تقویت عضلات ساق پا و، باسن و پایین کمر کمک می‌کند، بالا آوردن پا در آب است. به این صورت که لبه استخر بایستید، یکی از پاهای خود را بالا بیاورید و به مدت 2 دقیقه نگه دارید، سپس پای خود را عوض کنید.

بالا آوردن پا در آب

تمرین کشش زانو به سمت سینه

کنار استخر بایستید و در حالیکه آب تا کمر شما است، خم شوید و یکی از پاها را عقب ببرید و پای دیگر را به سمت سینه خود بکشید. این حرکت عضلات ساق پا، لکن و کمر شما را تقویت میکند و در صورت احساس درد در این ناحیه ها، درد را کاهش می‌دهد.

کشیدن زانو به سمت سینه

تمرین چهار اندام برای درمان دیسک کمر با ورزش در آب

این تمرین همانطور که از نامش برمی آید، دست ها و پاها را به طور همزمان درگیر میکند. به این صورت که با غوطه ور شدن در آب به پشت و دست و پا زدن در آب، میتوانید به تقویت عضلات و بهبود درد کمر و دیسک کمر بپردازید.

تمرین چهار دست و پا

درمان دیسک کمر با آبگرم

درمان با آب گرم از گذشته تا به حال یکی از روش های درمانی مفید و مؤثر برای بهبود درد بوده است. به طوریکه افراد در قدیم از چشمه های آبگرم برای درمان دردهای عضلانی و مفصلی استفاده میکردند. به طور کلی قرار گرفتن در آب گرم باعث شدن شدن عضلات، بهبود گردش خون و رفع گرفتگی های عضلانی می‌شود.

پیاده روی در استخر برای درمان دیسک کمر با ورزش در آب

بهترین جراح دیسک کمر در تهران تشخیص داده یکی از ورزش‌های آبی بسیار مؤثر برای درمان دیسک کمر، پیاده روی در آب است. اگر هریک از حرکاتی که توضیح داده شد را نمی‌توانید انجام بدهید، توصیه می‌کنیم پیاده روی در آب را از دست ندهید. راه رفتن در آب باعث درگیر شدن عضلات مختلف بدن شما خواهد شد. از عضلات ساق پا گرفته تا عضلات مفصل زانو و لگن، همگی در پیاده روی در آب تاثیرگذار هستند. در صورتی که در هنگام پیاده روی در آب، وزنه های سبک دستی را اضافه نمایید، ماهیچه ها را بیشتر تقویت می‌کنید.

پیاده روی در استخر

جمع بندی و سخن پایانی  

در این مطلب درباره ورزش های آبی برای درمان دیسک کمر با شما صحبت کردیم. گفتیم که یکی از روش ها مؤثر درمانی برای درمان یا بهبود دیسک کمر، آب درمانی است. دلایل آب درمانی و مزایای آن در مقایسه با روش های دیگرِ بهبود دیسک کمر را برای شما توضیح دادیم. اگر ورزش در خشکی برای فرد بیمار دشوار است و باعث افزایش درد او میشود، می‌تواند ورزش در آب را جایگزین نماید. به همین دلیل برخی افراد ورزش در آب را به دلیل شناوری و بی وزنی ترجیح می‌دهند. به یاد داشته باشید که مطلوبیت و اثرگذاری ورزش های آبی به اثبات رسیده و بیماران بسیاری از این روش ها برای درمان مشکلات خود استفاده کرده اند.

 امیدواریم خواندن این نوشته، مطالب ارزشمندی را در زمینه درمان دیسک کمر با ورزش در آب در اختیار شما قرار دهد. همچنین برای دریافت وقت معاینه از بهترین متخصص کمر درد در تهران، میتوانید با شماره 02188021345 تماس بگیرید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *