آرتروز گردن زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف اطراف مفاصل گردن دچار پارگی و حرکات استخوان ها با اختلال روبرو شود. این مشکل با درد و تورم زیادی همراه است و هر چقدر شدت آرتروز بیشتر باشد، درد حاصل از آن بیشتر می‌شود. همانطور که می‌دانید مهره‌های موجود در گردن و کمر جزء یکی از مهمترین قسمت های حرکتی بدن می باشد و هنگام بروز اتفاق برای این ناحیه فرد با مشکلات زیادی روبرو و برخی حرکات ساده بسیار سخت و دشوار می شود.

آرتروز گردن ممکن است به دلیل بیماری های مخرب ایجاد شود یا با افزایش سن اتفاق بیفتد که هر چقدر سن بیشتر باشد، شدت آرتروز  بیشتر خواهد شد. در واقع ترک، ساییدگی و پارگی مداوم مفصل بر اثر افزایش سن بیشتر می شود که درد و التهاب حاصل از آرتروز گردن را بیشتر می کند. اما آیا درمانی برای این مشکل وجود دارد؟ و یا می توان از بروز آن پیشگیری کرد؟؟ این سوالاتی است که اکثر افراد هنگام مواجه شدن با آرتروز از پزشک خود می پرسند. روش های مختلفی برای درمان آرتروز وجود دارد که انتخاب از میان آنها به شرایط بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد.

اگر شما هم به دنبال راه حلی برای درمان آرتروز گردن هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آرتروز گردن

آشنایی با آناتومی ستون فقرات گردنی

به طور کلی، ستون فقرات از ۲۴ تکه استخوان به نام مهره ساخته شده است. بر اثر اتصال مهره‌ها کانالی بین شان تشکیل می‌شود . با برقراری این کانال جابجایی ستون فقرات امکان پذیر می شود.
حال ستون فقرات گردنی شامل کدام قسمت است؟ مهره هایی که در ابتدا ستون فقرات تا قاعده جمجمه قرار دارد و به جمجمه متصل می شود، ستون فقرات گردنی هستند. بنابراین آرتروز گردن به این قسمت مربوط است و هنگامی اتفاق می افتد که تنها ۷ مهره کوچک ابتدایی ستون فقرات دچار آسیب شده است.
در واقع تغییراتی که آرتروز گردن بر روی ستون فقرات ایجاد می‌شود، شامل موارد زیر است:

• سوراخ شدن بین مهره ها
  • ایجاد خارهای استخوانی در لبه مهره ها
  • به هم خوردن انحنای طبیعی بین مهره ها و تغییر شکل آنها
  • تغییر در ساختار دیسک های بین مهره ای و برجسته شدن آن به درون کانال نخاعی

اتفاق افتادن هر کدام از تغییرات نام برده شده فشار زیادی به ریشه های عصبی و نخاع وارد می کند که در این مواقع علائم آرتروز گردن رخ می دهد.

علائم آرتروز گردن چیست ؟

در ابتدا فرد در ناحیه دست یا شانه احساس درد می کند که ممکن است به تشخیص های اشتباه درمان هایی غیر از آرتروز گردن و دست انجام شود. دیگر علائم این بیماری شامل موارد زیر می باشد:

• درد در ناحیه گردن که به سمت شانه یا تیغه شانه کمر کشیده می شود.
  • صدا دادن گردن یا احساس تق تق کردن گردن هنگام چرخش آن
  • درد گردن همراه با سردرد به ویژه در ناحیه پشت سر
  • شدت درد گردن در اواخر شب
  • گرفتگی گردن هنگام بیدار شدن صبحگاهی و بعد از حرکت نمودن آن

علائم آرتروز گردن چیست ؟

عوامل موثر بر شدت آرتروز گردن

افزایش سن یکی از اصلی‌ترین پیدایش آرتروز گردن است: معمولا اکثر افرادی که در رده سنی ۵۰ سالگی قرار دارند، دیسک های بین مهره کمرشان خاصیت انعطاف پذیری را از دست داده و در برابر ضربه ها مقاوم شده‌اند. در این صورت استخوان ها و رباط ها ضخیم تر می شوند و حالتی برجسته به خود پیدا می کنند.
انجام ورزش های سنگین در دوره جوانی: انجام حرکات غیر طبیعی بر روی گردن در سنین جوانی یکی دیگر از عامل های ایجاد آرتروز گردن است. کسانی که در رشته‌های ورزشی مثل ژیمناستیک فعالیت دارند، احتمال این که در سنین پیری با آرتروز  مواجه شوند، بسیار زیاد است.
آسیب دیدگی گردن بر اثر تصادف یا ضربه: یکی دیگر از عوامل ایجاد آرتروز آسیب دیدگی گردن است. زمانی که شخص در سانحه تصادف با ضربه شدید گردن روبرو می‌شود، ممکن است آرتروز گردن اتفاق بیفتد.
انجام کارهای سنگین و وارد کردن فشارهای زیاد به ناحیه گردن در دوره جوانی: انجام برخی کارها به مرور زمان به ناحیه گردن فشار زیادی وارد می کند و برخی افراد شغل هایی دارند که روزانه استرس‌های زیادی به ناحیه گردن شان وارد می شود. این دسته افراد ممکن است در سنین پیری با آرتروز پیشرفته گردن روبه‌رو شوند. مثلا افرادی که ساعت های زیاد پشت مانیتور کامپیوتر مشغول به فعالیت هستند و یا کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبور هستند به صفحات موبایل به مدت طولانی نگاه کنند. این دسته از افراد اصولاً ناحیه گردن شان در حالت غیراستاندارد قرار می گیرد و با گذشت زمان و در سن پیری با آرتروز مواجه می شوند.

دکتر برای تشخیص آرتروز گردن چه کار می کند؟

معمولا متخصص بعد از بررسی سوابق پزشکی و وضعیت سلامتی عمومی و معاینه کامل بر روی گردن، شانه و بازو و حتی پاها، برای رسیدن به نظر قطعی آزمایش هایی مانند تغییر قدرت دست ها، بازوها و انگشتان و حتی حس لامسه، تغییر میزان انعطاف پذیری گردن و بازوها و وضعیت واکنش های بدن انجام می دهد. همچنین ممکن است از برخی آزمایش‌های تشخیصی مانند عکس برداری، سی تی اسکن و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی برای تشخیص آرتروز گردن استفاده کند.
بعد از طی کردن این مراحل زمانی که آرتروز گردن و شدت آن اثبات شد، روش های غیرجراحی یا جراحی انتخاب می‌شود.

دکتر برای تشخیص آرتروز گردن چه کار می کند؟

روش های مختلف درمان آرتروز گردن

آرتروز گردن به روش های مختلفی درمان می شود که انتخاب آن به نوع و شدت آرتروز گردن بستگی دارد. پزشکانی که در زمینه درمان آرتروز فعالیت دارند، متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی هستند که نوع درمان آرتروز گردن را متناسب با درجه بیماری انتخاب می‌کنند.
روش های مختلفی که برای درمان آرتروز گردن وجود دارد، شامل موارد زیر است:
در مواقعی که بیمار دچار اسپاسم عضلات ‌گردن شده روش شل کننده عضلات بهترین گزینه است : در مواقعی که عضلات به صورت ناگهانی سفت می‌شود بیمار با مصرف داروهای شل کننده عضلات احساس بهتری نسبت به ناحیه گردن پیدا می‌کند. این داروها تنها توسط پزشک تجویز می شود.

اوزون درمانی آرتروز گردن : با استفاده از روش ازون‌تراپی جریان خون در بافت بدن افزایش پیدا می کند و موجب می شود ناحیه آسیب دیده با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند. در این واقع بافت بدن برای بازسازی و ترمیم ناحیه دچار آسیب دیده نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن دارد. تزریق این مواد کمک می کند خون در ناحیه مورد نظر گردش بیشتری پیدا کند که در پی آن عناصر، اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند. اکسیژن تامین شده موجب ترمیم بافت‌های بدن می‌شود و تورم و التهاب را کاهش می دهد. مواد مغذی هم به بهبودی ساختار ناحیه تحت درمان کمک می کند . اما در صورتی که اکسیژن کافی به بافت نرسد اسیدلاکتیک در ناحیه آسیب دیده تجمع پیدا می‌کند.

بنابراین اوزون تراپی یک روش تزریقی است که به صورت مستقیم داروهای ضد التهاب و ویتامین ‌ها و مواد معدنی را به بافت آسیب دیده می رساند. در واقع این روش طی مراحل گفته شده در زیر انجام می شود:
در ابتدا ناحیه گردن توسط بی‌حسی موضعی بی حس می شود . سپس مواد ضد التهابی جهت کاهش در تورم و التهاب و افزایش جریان خون تزریق بدون درد به ناحیه گردن تزریق می شود . اوزون یک اکسیژن غیر فعال است که با تزریق آن در ناحیه گردن فعال می ‌شود و موجب اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده خواهد شد .
طب سوزنی یکی از روش های موثر جهت التیام درد و بهبود ناحیه آسیب دیده است : این روش کمک می‌کند التیام و درد ناحیه گردن بهبود یابد که بدون هیچ عارضه ای برای هر گروه سنی قابل انجام است . معمولاً اکثر کسانی که از این روش استفاده می‌کنند، دارای مشکلات اسکلتی و عضلانی می باشند که به نتیجه مفید هنگام استفاده از آن می رسد.

انجام نرمش‌های مخصوص یا همان فیزیوتراپی : متخصص برای رفع آرتروز به بیمار انجام یکسری نرمش ‌های مخصوص تجویز می کند. این نرمش ها موجب تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری گردن می شود و تاثیر بسیار خوبی بر روی کاهش و رفع علائم آرتروز گردن به همراه دارد.

کاهش حرکت گردن با استفاده از گردنبند طبی : مطمئناً مشاهده کرده اید، برخی افراد دارای گردنبند طبی هستند . این گردنبند کمک می کند حرکات گردن محدود شود و مهره ها و عضلات گردن استراحت بیشتری داشته باشند. البته نباید زیاد از حد از گردنبند استفاده کرد. چرا که باعث ضعیف شدن عضلات گردن و افزایش علائم آرتروز می‌ شود.

روش های مختلف آرتروز گردن

کلام آخر

در صورتی که به فکر پیشگیری از بروز آرتروز گردن هستید ، حتما به نحوه نشستن خود دقت کافی داشته باشید و از حالت قوز کردن خودداری کنید . این مدل نشستن به گردن فشار زیادی وارد می کند و یکی از عوامل اصلی بروز آرتروز گردن است . پس برای پیشگیری از بروز آرتروز گردن حالت نشستن و ایستادن خود را اصلاح کنید و از صندلی های استاندارد جهت نشستن های طولانی استفاده کنید .

در واقع حالت نشستن باید به گونه‌ ای باشد که کمر کاملا صاف و شانه ها حالت افتاده نداشته باشد . همچنین نحوه خوابیدن هم بر روی سلامتی گردن بسیار تأثیرگذار است که باید از بالش های مخصوص و محافظ‌ های نرم جهت پیشگیری از آرتروز گردن استفاده نماید .تا اینجا مطالب شما با آرتروز گردن و روش های درمانی آن آشنا شدید از این که ما را تا آخر این مطالب ما را همراهی کردید از شما سپاس گزاریم همچنین اگر نظر و یا انتقادی در این زمینه دارید ممنون می شویم که با ما در میان بگذارید .